သားခ်စ္ဘေလာဒ္.မွမိတ္ေဆြတို.အားတံခါးဖြင္.လွစ္ၿကိဳဆိုပါသည္၊စိတ္ၿကိဳက္သာခံစားၿကည္.ရွု.ဝင္ထြက္သြားလာနုိင္ပါတယ္မိတ္ေဆြ

Monday, August 20, 2012

သ်ွင္ဥကၠဌ

သ်ွင္ဥကၠဌ

2011 May 27
Posted by Shwe Dream
သိမႈဆိုင္ရာျပႆနာမ်ား
(၁) သွ်င္ဥကၠဌဘယ္လဲ…
ဤေမးခြန္းကို အစဦးစြာေမးလိုက္ရေသာ္လည္း ကၽြႏ္ုပ္တို႕တြင္ ေမးခ်င္ေသာစိတ္ ေပၚလာသည္မွာကား သူ၏စာစုအေတာ္မ်ားမ်ားကို ဖတ္ၿပီးေနာက္တြင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သွ်င္ဥကၠဌကဲ့သို႕ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး ေပၚေပါက္လာျခင္းသည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕အဖို႕ ၀မ္းနည္းစရာဟု ျမင္ရန္အေၾကာင္း မရိွ ၀မ္းသာစရာေကာင္းေသာ အခ်င္းအရာတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္ဟုသာ ထင္ျမင္မိသည္။ ဤသို႕ဆိုလိုက္ေသာေၾကာင့္ ွ်င္ဥကၠဌကိုမလိုလားၾကေသာ
ရဟန္းရွင္လူတခ်ိဳ႕က ကၽြႏ္ုပ္တို႕အား အျပစ္ျမင္ၾကမည္လား မဆိုႏိုင္။ ဤမွ်ႀကီးက်ယ္ေသာ သာသနာ့ ဆူးေျငႇာင့္ခလုတ္ႀကီး တစ္ခုေပၚေပါက္လာျခင္း ကို ၀မ္းသာရသေလာဟု ေမးခ်င္ၾကဦးမည္လား မေျပာတတ္။ မည္သို႕ပင္ဆိုေစ ေရွးမဆြက စကားဦးတြင္ ဆိုခဲ့ၿပီးသက့ဲသို႕ သွ်င္ဥကၠဌအား သာသနာ့ဆူးေျငာင့္
ဟူ၍ အဆံုးအျဖတ္ေပးရန္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕တာ၀န္မဟုတ္ရကား ဘာမွ်မေျပာလိုေပ။
သွ်င္ဥကၠဌလို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး ရဟန္းအျဖစ္ ေပၚေပါက္လာသည္ျဖစ္ေစ၊ လူအျဖစ္ ေပၚေပါက္သည္ျဖစ္ေစ ကၽြႏ္ုပ္တို႕ ၀မ္းသာရေပမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ သင္တို႕ ၀မ္းသာေနရသနည္းဟု တခ်ိဳ႕ကေမးခ်င္ၾကေပဦးမည္။ အေျဖမေပးမီ
သွ်င္ဥကၠဌ ရပ္တည္ေနေသာ အေျခအေနကေလးတခ်ိဳ႕ကို စာဖတ္သူ ရဟန္းရွင္လူ ပုဂၢိဳလ္တို႕ သေဘာေပါက္ရန္ အနည္းငယ္ ရွင္းျပလိုပါေသးသည္။ ကၽြႏ္ုပ္စာေရးေနေသာ စားပြဲေပၚတြင္ သွ်င္ဥကၠဌ၏ စာအုပ္မ်ားျဖစ္ေသာ -
(၁) ဗုဒၶလမ္းစဥ္ (၂) ဗုဒၶစာခၽြန္ေတာ္ (၃) အနတၱေရာင္ျခည္ (၄) ဘ၀ေရစီး (၅) စဥ္ၿပိဳင္သာသနာ (၆) လူေသလူျဖစ္ (၇) အိုေယာဂီ သင္ဘယ္ဆီသြားမလဲ စေသာစာအုပ္မ်ား ျပန္႕ႀကဲေနေလသည္။ ဤစာအုပ္ကိုမေရးမီ သူ၏စာအုပ္မ်ား ကို (ယခင္ဖတ္ဘူးေသာ္လည္း) ထပ္တလည္းလည္း ျပန္ဖတ္ရသည္။
ဖတ္တိုင္း ဖတ္တိုင္း ဤစာအုပ္တြင္ ေ၀ဖန္တင္ျပထားေသာ ခၽြတ္ေခ်ာ္မႈ အေတြးအေခၚ ယုတၱိမတန္မႈမ်ားကလဲြ၍ က်န္အပိုင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေတာ္ပင္ ေက်းဇူးမ်ားေၾကာင္း ေတြ႕ရေပသည္။ သွ်င္ဥကၠဌ၏ ေစတနာကိုလည္း စာအုပ္ တိုင္းလိုမွာပင္ ေတြ႕ရသည္။ ထိုသို႕ေတြ႕ရေသာအခါ
ကၽြႏ္ုပ္စိတ္ထဲတြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ သွ်င္ဥကၠဌႏွင့္ ျပင္ပေလာကတြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ (အမ်ားသူငါ စြဲခ်က္တင္ေနေသာ) သွ်င္ဥကၠဌသည္ အေတာ္ပင္ ျခားနားေနေပ ေတာ့သည္။ ကၽြႏ္ုပ္အထင္သာ မွန္သည္ဟူေသာ အစြဲမ်ိဳးမထားေသာ္လည္း၊ မိမိတို႕အထင္အျမင္တို႕ အဘယ္ေၾကာင့္မတူညီရပါသနည္းဆိုေသာ
အခ်က္ကို မူ ေမးျမန္းစစ္ေဆးၾကည့္ခ်င္ေသာ စိတ္မ်ား တဖြားဖြားေပၚလာေလသည္။
သွ်င္ဥကၠဌအား လူေသလူျဖစ္မွစ၍ ရဟန္းပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ဗုဒၶ၀ါဒီလူပုဂၢိဳလ္ မ်ားက အသိမ်ားလာၾကၿပီး ဆန္႕က်င္လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႕ေနာက္ သတင္းစာမ်ားတြင္ ဟိုးေလးတေက်ာ္ျဖစ္လာရာမွ သွ်င္ဥကၠဌ၏ လူေသလူျဖစ္ ကိုလည္းမဖတ္ဖူး၊ တျခားစာအုပ္မ်ားကိုလည္း မဖတ္ဖူး၊ ဖတ္ဖူးပါေသာ္လည္း အစအဆံုး ကုန္စင္ေအာင္နားမလည္သူမ်ား အားလံုးလိုလိုသည္ သွ်င္ဥကၠဌအား ဆန္႕က်င္သူမ်ားျဖစ္လာသည္။ သွ်င္ဥကၠဌ၏စာေပကို ဖတ္ဖူးသူႏွင့္ မဖတ္ဖူးသူ ႏႈိင္းစာလွ်င္ မဖတ္ဖူးေသးသူ မ်ားလွသည္။ ဖတ္ဖူးသူမ်ားအနက္တြင္လည္း နားလည္သူႏွင့္ နားမလည္သူမ်ားကို ႏိႈင္းစာ
လွ်င္ နားမလည္သူဦးေရက ပို၍မ်ားသည္။ သို႕ရာတြင္ သွ်င္ဥကၠဌကို လိုလားသူ ႏွင့္ မလိုလားသူဦးေရကို ႏိႈင္းစာလွ်င္ မလိုလားသူတို႕က ပို၍ မ်ားေနေၾကာင္း လူတိုင္းအသိ ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ပါနည္း။ စဥ္းစားဖို႕အခ်ိန္တန္ၾကၿပီဟု ကၽြႏ္ုပ္တို႕ ျမင္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဤစာအုပ္ကို ေရးခ်င္စိတ္ေပၚခ့ဲရျခင္း
ျဖစ္ေလသည္။ သွ်င္ဥကၠဌ၏ စာအုပ္ကိုဖတ္မိေသာအခါ ျမန္မာႏိုင္ငံလို ႏိုင္ငံမ်ိဳးတြင္ နားလည္သူဦးေရနည္းရျခင္း အေၾကာင္းမ်ားကို နားလည္လာမိ ပါသည္။ သွ်င္ဥကၠဌ၏ စာေပမ်ားကုိနားလည္လိုလွ်င္ (က) ဗုဒၶက်မ္းဂန္မ်ားကို အေတာ္အတန္ တီးမိေခါက္မိထားၿပီးသူမ်ား ျဖစ္ရမည္။ (ခ) လက္ရိွကမာၻေပၚ တြင္
ေပၚေပါက္ျဖစ္ထြန္းေနေသာ အေတြးအေခၚမ်ား (Contemporary Philosophy) ကိုလည္း အတန္အသင့္ ဖတ္ဖူးနား၀ရိွသူ ျဖစ္ရမည္။ (ဂ) ေခတ္သစ္သိပၸံပညာ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းေၾကာင္း တရားမ်ားကိုလည္း သိရိွထားသူမ်ားျဖစ္ရေပမည္။ ယခုျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သွ်င္ဥကၠဌအား ဆန္႕က်င္ေနသူမ်ားမွာ
သူ၏ေရးသားေဟာေျပာမႈမ်ားကို မႀကိဳက္၍ ဆန္႕က်င္ၾကသည္ ဆိုပါမူ၊ သူ႕တရားမ်ားကို နားလည္ႏိုင္သူဦးေရ မည္မွ် ရိွၾကပါမည္လဲ။ စဥ္းစားစရာရိွေပသည္။ မွန္သည္မွားသည္ဆိုေသာ အဆံုးအျဖတ္ ကိစၥမွာ မိမိတို႕နားလည္ေသာကိစၥတြင္သာ ျပဳလုပ္ႏိုင္ၾကသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ နားမလည္ပဲ မွားသည္မွန္သည္
အဆံုးအျဖတ္ေပးေနၾကေသာ အေလ့အထကား လြန္စြာစိတ္ပ်က္ဖြယ္ရိွလွ၏။
သွ်င္ဥကၠဌ၏ တရားမ်ား မွန္သည္မွားသည္ကို ေ၀ဖန္တင္ျပမည္ျဖစ္ရကား ဦးစြာသူ႕တရားမ်ားကို နားလည္ထားရန္လိုပါေသး၏။ သွ်င္ဥကၠဌ၏စာစုမ်ား အားလံုးလိုလို၌ လူသားတို႕မွာစြဲထင္ေနေသာ အစြဲ (ဥပါဒါန္) မ်ား ပေပ်ာက္ေရး ကိုသာ ထပ္တလဲလဲ အင္အားရိွသမွ် တိုက္တြန္းထားေလသည္။ အစြဲဆိုရာမွာ လည္း ေၾကာင္းက်ိဳးမမွန္၊ ယုတၱိမတန္၊ အေထာက္အထားမရိွေသာအစြဲမ်ား ျဖဳတ္ၾကဖို႕
အခိ်န္တန္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္းႏိႈးေဆာ္ထား၏။ သူ၏ေနာက္ဆံုး ျပဳစုခဲ့ေသာ အစြဲျပဳတ္၊ တဲကုတ္ေရႊနန္းေတာ္ စာအုပ္သည္ ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ဥပါဒါန္ ပေပ်ာက္ေရး အေၾကာင္းကိုပင္ ေရွ႕႐ႈထားသည္ကို ေတြ႕ရေပသည္။ အစြဲျပဳတ္ တဲကုတ္ေရႊနန္းေတာ္ကို သီးသန္႕တခန္းဖြင့္၍ တင္ျပဦးမည္ျဖစ္ေပရာ ဤေနရာ တြင္
ထပ္ေလာင္းမေရးသားလိုေတာ႕ေပ။ ယခုတင္ျပလိုေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ရိွပါသည္။ သွ်င္ဥကၠဌသည္ ဗုဒၶသာ သနာ၀င္ရဟန္းတစ္ဦးအေနႏွင့္ ဤမည္ေသာရဟန္းရွင္လူတို႕ႏွင့္ (အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶ၀ါဒီမ်ား) ဆန္႕က်င္ေသာ စာစုမ်ားကို အဘယ္ေၾကာင့္ေရးသားကာ ဘာသာေရးလႈပ္ရွားမႈႀကီး တစ္ရပ္ကိုဖန္တီးေနရပါသနည္း။
ဤေမးခြန္းသည္ ဦးစြာေမးသင့္ေသာ ေမးခြန္းတစ္ခုျဖစ္၏။ အေျဖကားရွင္း၏။
(၁) သွ်င္ဥကၠဌ သည္ ဗုဒၶ၀ါဒကိုလက္ခံေစကာမူ (လက္မခံဟူ၍လည္း ျငင္းမည္မဟုတ္) ယခုေခတ္ ႏိုင္ငံတကာ၌ထြန္းကားေနေသာ ဗုဒၶ၀ါဒမ်ိဳးကို လက္မခံလိုသူ ျဖစ္သည္။ တနည္းဆိုရပါမူ လူေနမႈစံနစ္တစ္ခုက အေတာင္အလက္တပ္ကာ ခ်ဲ႕ကားခ်င္တိုင္းခ်ဲ႕ကားၿပီး နဂိုဟန္
ပေပ်ာက္ေနေသာ ဗုဒၶ၀ါဒကို လက္မခံ လိုေပ။ ထို႕ေၾကာင့္္ သူ၏ ဗုဒၶစာခၽြန္ေတာ္ စာမ်က္ႏွာ (၂၄) တြင္ ေအာက္ပါ အတိုင္း ေရးျပထားသည္။ (၇) ဗုဒၶ၀ါဒ၏ သက္တမ္းကား အႏွစ္ ၂၅၀၀ ေက်ာ္ ေတာ့ အေတာ္ရွည္လွ်ား ၿပီဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ထို႕ျပင္ဗုဒၶဓမၼ၏ ခရီးစဥ္ကို ဂဏာန္းခ်၍ၾကည့္ခ့ဲလွ်င္
မိုင္ေပါင္းေထာင္ေသာင္းေက်ာ္လြန္ေနၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၄င္း၏လမ္းစဥ္လည္း မတိုေတာင္းလွဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ထိုမွ်ရွည္လွ်ား ေသာ ခရီးစဥ္ကိုမရပ္မနား တြင္တြင္ႀကီးႏွင္လာခဲ့ေသာ ထိုမွ်မၾကာေျငာင္းတဲ့ အခ်ိန္အတြင္းမွာ ဗုဒၶဓမၼသည္ တိုင္းႀကီးအသြယ္သြယ္၊ ျပည္နယ္အစုိ႕စို႕၊ ၿမိဳ႕ႀကီးရြာႀကီး၊ ၿမိဳ႕သိမ္ရြာငယ္
မဖယ္မကြင္းပဲ အလင္းေရာင္ကို ေပးခဲ့ေလၿပီ။ ထိုမွ်မကဘဲ ျဖတ္သန္း၍လာရာ ႏိုင္ငံမ်ားကို ဗုဒၶဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားျဖင့္ ၾကြယ္၀ေစခဲ့ၿပီ။ ထိုသို႕ၾကြယ္၀ေစေသာေၾကာင့္ ထိုထိုေဒသႏွင့္ ေဒသႏ ၱရတို႕က လည္း (ဗုဒၶ၀ါဒကို ေက်းဇူးျပန္ေပးဆပ္ေသာ အေနျဖင့္ ၄င္းတို႕၏ေဒသဆိုင္ရာ
ဥပါဒါန္အစြဲအလမ္းႏွင့္တကြ ပူေဇာ္မႈ၊ ကိုးကြယ္မႈ၊ ပသမႈစသည္တို႕ကို ရက္ရက္ေရာေရာ မလႊတ္မျငင္းသာေအာင္ ဇြတ္အတင္းထိုးသြင္း၍ ေပးလိုက္ ေလၿပီ။) သို႕ျဖစ္ရာ ဗုဒၶဓမၼဟူေသာ သစ္ပင္ႀကီးသည္ အကိုင္းအခက္အလက္ ေ၀ဆာၿပီး ဧရာမရိပ္ၿမံဳႀကီးျဖစ္ေနေလ၏။ (ဗုဒၶဓမၼဆိုင္ရာ ဗုဒၶ၀ါဒအစစ္အမွန္ ႀကီးကို
လိုက္လံရွာေဖြရန္ အလြန္မတန္ ခက္ခဲတဲ့အေျခသို႕ ဆိုက္ေရာက္လွ်က္ ရိွေနေခ်ၿပီ။) အထက္က ေဖၚျပခဲ့ေသာ သွ်င္ဥကၠဌ၏ တင္ျပခ်က္မွာ အဘယ္ကို
ဆိုလိုသနည္း။ အလြယ္ဆံုး အရွင္းဆံုးတင္ျပရလွ်င္
(က) ဗုဒၶေပၚေပါက္ခဲ့သည္မွာ ၾကာၿပီ
(ခ) ဗုဒၶ၀ါဒႀကီးမွာ တိုင္းႏိုင္ငံတိုင္းသို႕ ျပန္႕ႏွံကာ လူမ်ိဳးတိုင္း၏
ဓေလ့ထံုးစံမ်ားႏွင့္ ေရာေႏွာလွ်က္ရိွေနေလၿပီ
(ဂ) လူမ်ိဳးတိုင္း၏ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား ေရာေႏွာၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ အေရာင္မ်ိဳးစံု ဆိုးထားၿပီး ျဖစ္ရကား စင္းလံုးေခ်ာ ဗုဒၶ၀ါဒကိုမေတြ႕ႏိုင္၊ ေတြ႕ဖို႕အလြန္ ခက္ခဲေနေလၿပီ ဟူ၍ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ သွ်င္ဥကၠဌက စင္းလံုးေခ်ာ ဗုဒၶ၀ါဒကို ရွာသည္ဟုဆိုသည္။ သို႕ေသာ္ စင္းလံုးေခ်ာ ဗုဒၶ၀ါဒကို
သွ်င္ဥကၠဌ ရွာပံုေတာ္ ထြက္ပံု မွန္ပါေလသေလာ။ ဤေမးခြန္းသည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕ၾကပ္ၾကပ္ေမး လိုေသာ ေမးခြန္းျဖစ္သည္။
(၂) သွ်င္ဥကၠဌသည္ ဗုဒၶ၀ါဒကို ယံုၾကည္သည္။ ဗုဒၶ၀ါဒတြင္မွ သမၼာဒိဌိကို ရွာသည္ဟု သူ၏စာအုပ္အသီးသီးတြင္ ေဖၚျပရာ၌ ေခတ္အေလ်ာက္
တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းလာေသာ သိပၸံပညာကို လက္မလႊတ္ဘဲ မိမိရရ ဆုပ္ကိုင္ထား သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ သွ်င္ဥကၠဌသည္ သိပၸံပညာမွ ခ်မွတ္ထားေသာ
မူလအေျခခံတရားမ်ားကိုလည္း ယံုၾကည္စြာ လက္ခံထားသူ ျဖစ္ေၾကာင္း သူ၏ဘ၀ေရစီး စာအုပ္တစ္အုပ္တည္းႏွင့္ပင္ လံုေလာက္ေသာ သက္ေသရိွသည္။
တနည္းဆိုရလွ်င္ ယခင္ကလူသားတို႕၌ စြဲထင္ေနေသာ ဥပါဒါန္မ်ားကို သွ်င္ဥကၠဌ အစြဲျဖဳတ္ရာ၌လည္း ေခတ္သစ္သိပၸံပညာမွ အယူအဆမ်ားကို သူ၏မူလလက္နက္ႀကီးမ်ားအျဖစ္ သံုးထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ဤကား သွ်င္ဥကၠဌ မျငင္းသာေအာင္ ရွင္းရွင္းႀကီး အထင္းသား ေပၚေနေသာ ကိစၥသာျဖစ္ေလသည္။ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ သိပၸံပညာႏွင့္ အံ၀င္ဂြင္က် ရိွသည္ ဟု ုျပလိုသည္ကို မေ၀ဖန္သင့္ဟု ဆိုေသာ္မွပင္ ေ၀ဖန္ရေတာ့မည့္ အေၾကာင္းမူကား သူက ဒါ၀င္သီအိုရီေလာက္ကိုသာ တကဲ့သိပၸံပညာဟု ယူဆထားေသာေၾကာင့္တည္း။ သို႕ဆိုေလေသာၾကာင့္ က်ဳပ္က ေခတ္မဆန္တဲ့ ၀ါဒကို
ေခတ္မွီလာေအာင္ မီး႐ႈးတန္ေဆာင္ ထြန္းျပတာဘဲ ဟူ၍ သွ်င္ဥကၠဌ ဆင္ေျခ ေပးေလဦးမည္လား မေျပာတတ္ေပ။ ေပးမည္ဆိုလွ်င္ ေပးႏိုင္ေကာင္း ေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဤေခတ္ႀကီးတြင္ အင္အားႀကီးမားေသာ သိပၸံပညာ၏ လႊမ္းမိုးမႈကို လူတိုင္းခံရသည့္အတြက္ ျဖစ္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ သွ်င္ဥကၠဌလည္း ဗုဒၶ၀ါဒကို သိပၸံနည္းက်၊ ယုတၱိတန္ ေသာ ဘာသာေရး၀ါဒ (Scientific Religion) အျဖစ္ဖန္တီးရျခင္းျဖစ္၏။ ဤသို႕ ဆိုလွ်င္ စဥ္းစားစရာျဖစ္လာျပန္၏။ (ေရွးကဗုဒၶ၀ါဒသည္ လူမ်ိဳးတကာ၏ ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးခံေနရေသာေၾကာင့္ စင္းလံုးေခ်ာမျဖစ္ႏိုင္ခဲ့သကဲ့သို႕ ယခု သွ်င္ဥကၠဌလက္ထက္တြင္ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ သိပၸံပညာလႊမ္းမိုးခံရေသာ (စင္းလံုးေခ်ာ မဟုတ္ေသာ) ဗုဒၶ၀ါဒပင္ ျပန္ျဖစ္ရျပန္ေလၿပီတကား။ ေရွးကေတာ့ ဗုဒၶ၀ါဒထဲတြင္ ဓေလ့ေတြ ထံုးစံေတြ ေရာေန၍ ဗုဒၶ၀ါဒအစစ္ မဟုတ္ဟူ၍ဆို၏။ ယခုေတာ့ သွ်င္ဥကၠဌလက္ထက္တြင္ သိပၸံပညာေလာင္းရိပ္ မိေသာ ဗုဒၶ၀ါဒျဖစ္ေခ်ေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶ၀ါဒအစစ္ျဖစ္ၿပီေလာ။ ဟုတ္တယ္ ဗုဒၶ၀ါဒအစစ္ဘဲ။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ သိပၸံပညာဟာ လက္ေတြ႕ မ်က္ေတြ႕ျဖစ္လို႕
မွန္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သိပၸံပညာလႊမ္းမိုးမွ သိပၸံနည္းေတြ႕ ဂြင္က်မွ ဗုဒၵ၀ါဒဟာလည္းမွန္ေတာ့မေပါ့ဟု သွ်င္ဥကၠဌဆိုခ်င္ဦးမည္လား။ သို႕ဆိုလွ်င္ကား အေတြးအေခၚအတန္ရိွသူမ်ား၏ မ်က္ေမွာက္တြင္ သွ်င္ဥကၠဌ၏ အေတြးအေခၚ ယုတၱိမတန္၊ ေမွာက္မွားေလၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း လယ္ျပင္တြင္ ဆင္သြားသလို
အထင္းသားေပၚလာေပလိမ့္မည္။ (၃) သွ်င္ဥကၠဌက ဗုဒၶစာခၽြန္ေတာ္ စာမ်က္ႏွာ (၂၅) တြင္ တိက်မွန္ကန္ေသာ ဗုဒၶ၀ါဒကား ဥပါဒါန္အဆြယ္အပြါးႏွင့္ အစြဲအလမ္းမ်ား လံုး၀ကင္းစင္၏။ ဟူ၍ ေဖၚျပထားရာ၌ သိပၸံနည္းက်မႈသည္ အဓိကဟုေဖၚျပထားျခင္းမရိွေပ။ ၄င္းကိုယ္တိုင္ကလည္း သိပၸံပညာႏွင့္ ဗုဒၶ၀ါဒေဘာင္၀င္အံက်ရိွမွ ဗုဒၶ၀ါဒသည္
စစ္မွန္ရမည္ဟူေသာ ယံုၾကည္မႈမ်ိဳး မထားေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္တန္ရာ၏။ သို႕ရာတြင္ ဤေနရာ၌ ဥပါဒါန္ အဆြယ္အပြါးႏွင့္ အစြဲအလမ္းမ်ား လံုး၀ကင္းသည္ ဆိုေသာ စကားမွာ အဓိပၸါယ္အယူအေကာက္ လႊဲမွားစြာ ေကာက္ယူ ရရိွႏိုင္၏။ သွ်င္ဥကၠဌသည္ ဥပါဒါန္ဆိုရာ၌ အဘယ္ဥပါဒါန္မ်ိဳးကို ဆိုသနည္း ဟုေမးရန္
အေၾကာင္းရိွ၏။ သို႕ေသာ္ သူ၏စာစုမ်ားကို လိုက္လံရွာေဖြကာ ေစာေၾကာၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ကား၊ ေနာက္ဆံုး သူ၏ အစြဲျပဳတ္တဲကုတ္ ေရႊနန္းေတာ္ စာမ်က္ႏွာ (၁၂) တြင္ေဖၚျပထားသည့္ ေဒသဆိုင္ရာအစြဲ၊ လူမ်ိဳးဆိုင္ရာအစြဲ၊ ယံုၾကည္မႈဆိုင္ရာအစြဲ (၀ါ) ကာမစြဲ၊ အယူစြဲ၊ ဓေလ့စြဲ၊ အတၱစြဲ တို႕ပင္ျဖစ္၏။
ထိုအစြဲမ်ားအနက္တြင္မွ ကာမစြဲသည္ အရိွ၀တၳဳတို႕ကို စြဲျခင္းျဖစ္ ၍ လဲြမွွားေသာအစြဲမဟုတ္၊ သို႕ရာတြင္ အယူစြဲ၊ ဓေလ့စြဲႏွင့္ အတၱစြဲတို႕ကား မရိွတာကို ေတြးေတာႀကံစည္၍ မရိွတာကို သဲသဲမဲမဲ လိပ္ခဲတင္းလင္း စြဲေန ၾကျခင္းေၾကာင့္ ၄င္းတို႕ကို ၿဖိဳခြင္းရန္ အားထုတ္ရမည္။ ဤသို႕ ရွင္းလင္းေဖၚျပ ခဲ့သည့္အတြက္
မရိွစြဲႏွင့္ အရိွစြဲတြင္ သွ်င္ဥကၠဌက အရိွစြဲသည္မမွား၊ မရိွစြဲသာ အမွားဟူ၍လည္း ေကာက္ခ်က္ခ်ထားျပန္ေလသည္။ ဤစကား မွားသည္ဟူ၍ (လူသားအေနႏွင့္)
မဆိုသာေသာ္လည္း ဗုဒၶ၀ါဒတြင္ ဘယ္အစြဲပဲျဖစ္ျဖစ္ မွားသည္သာျဖစ္၏။ ဤစကားကိုလည္း သွ်င္ဥကၠဌက အထက္တြင္ေဖၚျပသည့္ အတိုင္း စစ္မွန္ေသာစင္းလံုးေခ်ာ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ ဥပါဒါန္အဆြယ္အပြါး လံုး၀ ကင္းစင္၏ ဟူေသာစကားက လံုး၀ေထာက္ခံၿပီးသား ျဖစ္၏။ သို႕ပါလွ်က္ ဗုဒၶ၀ါဒ အစစ္အမွန္ကိုရွာေနေသာ သွ်င္ဥကၠဌသည္ အရိွစြဲဥပါဒါန္ကို မမွားဟု အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုပါေလသနည္း။ ဥပါဒါန္အဆြယ္အပြါး ကင္းမွ ဗုဒၶ၀ါဒ စစ္မွန္မည္
ဆုိၿပီး အရိွစြဲေတာ့ရိွႏိုင္သည္ ္ဆိုျခင္းမွာ သွ်င္ဥကၠဌ စိတ္မႏွံ႕ပင္ ျဖစ္သေလာဟု ေတြးဖြယ္ျဖစ္လာပါသည္။ သွ်င္ဥကၠဌ၏ ေရွ႕စကားေနာက္ စကား မညီညြတ္မႈ၊ အဘိဓမၼာ တိမ္းေစာင္းမႈသည္ အထင္းသားေပၚေနေလၿပီ။ ဤေနရာ၌လည္း သွ်င္ဥကၠဌ၏ ရပ္တည္ေနေသာ အေျခအေနကို ျမင္သာထင္သာ၏။ အရိွစြဲဆိုရာ၌
သွ်င္ဥကၠဌသည္ သဘာ၀တၱသိပၸံပညာ၏ အယူအဆမ်ားႏွင့္ လက္ေတြ႕မ်က္ေတြ႕၀ါဒကို ကိုင္ထားေၾကာင္းမွာ ထင္ရွားလွ ၏။ ဗုဒၶ၀ါဒမွာကား အနတၱ၀ါဒသာျဖစ္၍ အရိွစြဲ (အတၱစြဲ) ကင္း၏။ သွ်င္ဥကၠဌက မူ အရိွစြဲ (အတၱစြဲ) သည္ မွန္သည္ဟု ဆိုေခ်သည္။ ဗုဒၶပင္ မွားသေလာ၊ သွ်င္ဥကၠဌပင္ မွားသေလာ ဟု ေမးရမလုိျဖစ္ေတာ့သည္။ သို႕လွ်င္ဗုဒၶ၀ါဒကို တစ္ဖက္ကကိုင္ တစ္ဖက္ကမူ သိပၸံပညာကိုလည္း လက္မလႊတ္ဘဲ ဗုဒၶ၀ါဒတည္း ဟူေသာ
အေဆာက္အအံုတခုကို သိပၸံပညာတည္းဟူေသာ လက္ေတြ႕ မ်က္ေတြ႕ ၀ါဒအုတ္ျမစ္ေပၚ၌ တည္ေဆာက္ရန္ ႀကိဳးစားမႈသည္ လည္း သွ်င္ဥကၠဌ၏ လုပ္ရပ္တစ္ခုပင္ ျဖစ္ေလသည္။ သို႕ေသာ္ သွ်င္ဥကၠဌ သတိထားဖြယ္ေကာင္းေသာ အခ်က္တစ္ခုမွာ အေတြးအေခၚပညာ၌ (Basic) ေခၚ အေျခခံ
မူလအုတ္ျမစ္ႏွင့္ (Superstructure) အေဆာက္အအံုသည္ အၿမဲတမ္း လိုက္ေလ်ာညီညြတ္မႈႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီမႈရိွရန္ လိုေသာ အခ်က္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။
သွ်င္ဥကၠဌသည္ မည္သူႏွင့္ပင္ ဆန္႕က်င္ေစကာမူ မည္ကဲ့သုိ႕ပင္ သွ်င္ဥကၠဌအား ရဟန္းရွင္လူမ်ားက ဘာသာေရး႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္႐ႈ၍ ေ၀ဖန္ၾကေစကာမူ ကၽြႏ္ုပ္တို႕အေနႏွင့္ ဘာသာေရး႐ႈေထာင့္က ၾကည့္သည္ မဟုတ္၊ အေတြးအေခၚ႐ႈေထာင့္သက္သက္ကသာ ၾကည့္႐ႈေ၀ဖန္သည္ ျဖစ္၍
(မွားသည္မွန္သည္အပထား၍) ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေတြးေခၚေမွ်ာ္္ျမင္မႈဘက္က တိုးတက္ ထြန္းကားလာေအာင္ လံႈ႕ေဆာ္ႏိုင္ေသာ ဆရာေတာ္အား ေက်းဇူး မ်ားစြာ တင္ရေပမည္။ ေတြးေခၚေမွ်ာ္္ျမင္မႈ သေဘာတရားသည္ လူ႕ဘ၀အား ေရွ႕ေဆာင္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ အေတြးအေခၚ အေမွ်ာ္အျမင္မရိွေသာ လူ႕အသိုင္း
အ၀ိုင္းသည္ ဦးတည္ခ်က္မရိွေသာ လူ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းသာ တေန႕တျခား ျဖစ္လာရမည္။
ဤေနရာ၌ ဗုဒၶအဘိဓမၼာသည္ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႕၏ ျမန္မာမႈယဥ္ေက်းမႈ မ်ားျဖင့္ ေဘာင္၀င္အံက် ရိွေနၿပီျဖစ္ရကား၊ ျမန္မာ့လူမႈ အေဆာက္အအံုကို ဦးေဆာင္ေနေသာ အဘိဓမၼာ မဟုတ္ေလာဟု ေမးခ်င္သူမ်ားရိွၾကေပလိမ့္မည္။ ေမးခ်င္စရာေကာင္းေသာ ေမးခြန္းတစ္ရပ္လည္း ျဖစ္၏။ ဤေနရာတြင္
ကၽြႏ္ုပ္တို႕အေနႏွင့္ ခြဲျခားျပလိုေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ရိွပါသည္။ အမွန္မွာ အဘိဓမၼာဆိုရာ၌ ေလာကီအဘိဓမၼာႏွင့္ ေလာကုတၱရာ အဘိ ဓမၼာကို ခြဲျခားထားဖို႕လိုေပေသးသည္။ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အဘိဓမၼာသည္ လူ႕ေဘာင္၌ ေလာကုတၱရာ ေရးရာမ်ားကိုသာ ဦးစားေပး၍ ေရွ႕ေဆာင္သည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ေလာကီေရးရာ အေတြးအေခၚမ်ားျဖစ္ၾကေသာ လူမႈေရး အေတြးအေခၚ ႏိုင္ငံေရးအေတြးမွအစ ဒႆနိကေဗဒအဆံုး အားလံုးသည္ ပစၥကၡလူ႕ေဘာင္ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္သာ ျဖစ္၏။ ဗုဒၶဓမၼမ်ားတြင္ (Philosophy) ေခၚ ဒႆနိကအျမင္သေဘာ သက္သက္က တစ္ပိုင္းရိွၿပီး ဘာသာေရးက တစ္ပိုင္းရိွေန၏။ မည္သို႕ပင္ဆိုေစ ဗုဒၶအဘိဓမၼာကလည္း ဗုဒၶဘာသာကို အားေပးေထာက္ကူ ထားသည္သာျဖစ္၏။ ဤမွ်ေဖၚျပလိုက္႐ံုႏွင့္ စာဖတ္သူ စာနာသူသည္ သွ်င္ဥကၠဌ ေလွ်ာက္ေနေသာ ခရီးလမ္းမွာ ဘယ္ဆီေရာက္ေန
မွန္း သေဘာေပါက္လာတန္ေကာင္းၿပီဟု မွတ္ယူမိပါသည္။ သွ်င္ဥကၠဌသည္ ဗုဒၶ၀ါဒ ဗုဒၶအဘိဓမၼာကို မူလအေျခခံေျပာင္း၍ ေလာကီဆိုင္ရာ ၀ါဒမ်ားျဖင့္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ရန္ ႀကိဳးစားျခင္းကား ျဖစ္ႏိုင္ေသာ (၀ါ) ျဖစ္သင့္ေသာ ကိစၥမဟုတ္သည္ကို သာမန္လူပိန္းတစ္ဦးပင္ နားလည္ေကာင္းေသာ ကိစၥတစ္ရပ္သာ ျဖစ္ေပသည္။ (၄) ဗုဒၶစာခၽြန္ေတာ္ စာမ်က္ႏွာ (၂၃) တြင္ သွ်င္ဥကၠဌက (အမွန္ဓမၼသည္ အနာဒိျဖစ္၍ ၊ အစလည္းမထင္၊ ထို႕ျပင္ အနႏၱ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အဆံုးလည္းမျမင္၊ အမွန္ကားအစအဆံုး ခြဲျခား၍ မရစေကာင္း ေသာ တစ္ခုတည္းေသာ သေဘာျဖစ္သည္။ ဟူ၍ အမွန္တရား၏ သဘာ၀ကို ခြဲျပထား၏။ ကၽြႏ္ုပ္တို႕အေနႏွင့္
အထက္ပါအျမင္သည္ မွားသည္မွန္သည္ ကိုမေဖၚျပမီ ထိုအယူအဆကား သွ်င္ဥကၠဌ၏ ပင္ကိုယ္အယူအဆေသာ္၄င္း၊ ဗုဒၶ၏အယူအဆေသာ္၄င္း မဟုတ္ဘဲ အေနာက္တိုင္းအဘိဓမၼာဆရာတို႕၏ အ႐ိုးအရင္းစြဲ အယူ၀ါဒသာျဖစ္ေၾကာင္း ေဖၚျပလိုပါသည္။ အကယ္၍ အမွန္တရား အနက္ကို ထိုသို႕သာ ၀ိၿဂိဳလ္ျပဳပါက ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အသိပညာ ဆိုင္ရာျပႆနာ အခ်ိဳ႕ကို ထပ္ေလာင္း ေဖၚျပလိုပါေသးသည္။
အေနာက္တိုင္း အေတြးအေခၚမ်ား၌ (Reality) ေခၚ အမွန္ဓမၼ ကို ေအာက္ပါအတိုင္း သတ္မွတ္ယံုၾကည္သည္။The real substance is infinite, unconditional, absolute and eternal.
သို႕ဆိုလွ်င္ သွ်င္ဥကၠဌယံုၾကည္ လက္ခံေသာ အမွန္ဓမၼသေဘာတရားႏွင့္ အတူတူပင္ျဖစ္၏။ သို႕ေသာ္ သွ်င္ဥကၠဌက မူမွန္ဓမၼသည္ အနာဒိျဖစ္၍ အစလည္းမထင္၊ ထို႕ျပင္ အနႏၱျဖစ္၍ အဆံုးလည္းမျမင္၊ အမွန္ကား အစႏွင့္ အဆံုး ခြဲျခား၍ မရစေကာင္းေသာ၊ တစ္ခုတည္းေသာ သေဘာျဖစ္သည္ ဆိုရာ၌
အမွန္ဓမၼသည္ နိစၥထာ၀ရ ျဖစ္သည္ကိုကား ေဖၚျပ၍မထားေပ။ အမွန္ဓမၼကို အနိစၥဟူ၍ သံုးသပ္ထားေသာေၾကာင့္ေလာ မေျပာတတ္ေပ။ အနိစၥဆိုလွ်င္ကား သွ်င္ဥကၠဌဆိုသကဲ့သို႕ အနာဒိလည္းမဟုတ္၊ အနႏၱလည္း မဟုတ္ႏိုင္ ေတာ့သည္ကို အေနာက္တိုင္း အဘိဓမၼာမ်ားကို ႏံွ႕စပ္ေသာ သွ်င္ဥကၠဌ
နားလည္သေဘာေပါက္ ေပလိမ့္မည္။ သို႕ေသာ္ သူေဖၚျပေသာ အမွန္တရား သည္ နိစၥထာ၀ရျဖစ္မူ အဘယ္အရာကို ရည္၍ဆိုေလသနည္း။ အထက္က သေဘာအတိုင္းဆိုရလွ်င္ (ဗုဒၶ၀ါဒအရ) ဤေလာကသံသရာတို႕၌ အနိစၥ၊ ထာ၀ရဟူသည္ ဘယ္အရာရိွသနည္း။ အနိစၥထာ၀ရမဟုတ္ေသာ အရာတို႕
သည္ အဆံုးအစမထင္ေသာ အရာမ်ားမဟုတ္ေခ်။ အနိစၥမွန္သမွ် အနႏၱ မျဖစ္ႏိုင္၊ အနာဒိလည္း မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ အနိစၥမွန္သမွ်၌ ျဖစ္၊ တည္၊ ပ်က္ ၾက သည္သာျဖစ္၏။ သို႕ဆိုလွ်င္ အစႏွင့္အဆံုးရိွၿပီး မဟုတ္ေလာ။ သွ်င္ဥကၠဌ အေနႏွင့္ ေလာကတြင္ အနိစၥခ်ည္း ျဖစ္ၾကသည္ကား မွန္၏။ သို႕ေသာ္ ထိုအနိစၥဆိုေသာ သေဘာ(ဓမၼ) ကား၊ နိစၥထာ၀ရျဖစ္၏။ ဟူ၍ဆိုဦးမည္လား မေျပာတတ္ေပ။ သွ်င္ဥကၠဌသည္ သခါၤရတရားကိုပင္ ထာ၀ရသစၥာ၊
အမွန္တရားအျဖစ္ ယူသေလာ၊ ႐ုပ္ကိုပင္ ထာ၀ရသစၥာအျဖစ္ယူသေလာ။
အကယ္၍ သွ်င္ဥကၠဌက ထိုသို႕ျငင္းဆိုသည့္တိုင္ ျပႆနာကား ရွင္းသြားၿပီ ဟူ၍မဆိုသာေခ်။ ပို၍ပင္ ၀ိ၀ါဒကြဲျပားရမည့္ သိမႈဆိုင္ရာ ျပႆနာတစ္ရပ္ ျဖစ္လာေပေတာ့မည္။ သွ်င္ဥကၠဌအေနႏွင့္ ေခတ္သစ္တကၠေဗဒမွ ၿခံဳယူဆင္ျခင္ (Induction) သေဘာကို အေတာ္အတန္ တီးမိေခါက္မိထားမည္ဆိုလွ်င္
အထက္ကအတိုင္း အဘယ္နိသွ်ကို အေျချပဳ၍ဆိုႏိုင္သနည္း ဟူေသာ ေမးခြန္းႏွင့္ ရင္ဆိုင္ ရမည္မွာ မုခ်ျဖစ္ေတာ့သည္။ တစ္နည္း လြယ္လြယ္ရွင္းရွင္း ေျပာရလွ်င္ အနိစၥ သေဘာဓမၼသည္ နိစၥျဖစ္ေၾကာင္း အဘယ္နည္းႏွင့္ သိပါသနည္း ဟူ၍ ေမးရေပေတာ့မည္။ ဤေနရာ၌ ငါ တခၤဏုပၸတၱိဥာဏ္ (Intuition)
ျဖင့္ သိတယ္ ဟူ၍ ဆိုမည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးမဟုတ္ေၾကာင္း သူ၏အေရးအသားမ်ားက သိသာႏိုင္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သွ်င္ဥကၠဌသည္ လက္ေတြ႕မ်က္ေတြ႕ ၀ါဒသမားတဦး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။ တစ္နည္းဆိုရလွ်င္ သူ၏အေရးအသား မ်ားအရ သွ်င္ဥကၠဌသည္ (Extreme Empiricist) လက္ေတြ႕မ်က္ေတြ႕
အယူ၀ါဒ အယံုက်ဴးသူ ဟူ၍ပင္ဆိုႏိုင္ေသး၏။ သို႕ဆိုလွ်င္ သွ်င္ဥကၠဌသည္ လက္ေတြ႕ မျမင္ရေသာ ဤဓမၼႀကီးကို အဘယ္နည္းႏွင့္သိႏိုင္ပါသနည္း ဟူ၍ ထပ္ေမးရန္ ရိွျပန္ပါသည္။ တစ္နည္္းရိွသည္ မျမင္ရေသာဓမၼတရားႀကီးကို လက္ေတြ႕ျပဳ၍ သိႏိုင္ေသာ နည္းတစ္နည္းရိွ၏။ ထိုနည္းမွာ ၿခံဳယူဆင္ျခင္နည္း
ယုတၱိေဗဒနည္းပင္ ျဖစ္သည္။ ေဖၚျပရပါမူ ဥပမာ (ေလာကတြင္ျဖစ္ျဖစ္သမွ် အရာတို႕သည္ အနိစၥခ်ည္း ျဖစ္ၾကသည္) ဆိုရာ၌ ထိုသို႕ဆိုႏိုင္ရန္၊ ေတြးေခၚရွင္သည္ အရာ၀တၳဳတစ္ခုစီကို စစ္ၾကည့္၏။ ထိုအခါ၌ သူေတြ႕သမွ်၊ ျဖစ္၊ တည္၊ ပ်က္ ခ်ည္း ေတြ႕ရ၏။ ထိုအခါ သူသည္ (ေတြ႕သမွ် ေပၚတြင္
အေျခတည္၍ က်န္အရာ၀တၳဳတို႕မွာ အနိစၥ ဟုတ္မဟုတ္ ထပ္မံ၍ မစစ္ေတာ့ပဲ ေယဘူယ် အားျဖင့္ ၿခံဳ၍ ေလာကမွာရိွရိွသမွ် အားလံုး အနိစၥခ်ည္းျဖစ္သည္။) ဟုဆိုလိုက္ သည္။ သို႕ေသာ္ သူလက္ေတြ႕မ်က္ေတြ႕ သိေသာအရာႏွင့္ မသိေသာအရာတို႕ တြင္ (အားလံုးကိုၿခံဳ၍ ေျပာေသာေၾကာင့္) မသိေသာအရာက
အဆေပါင္းမ်ားစြာ ပိုသည္။ ထို႕ေၾကာင့္သူ၏ အေျဖသည္လည္း၊ မမွားေစကာမူ လံုး၀မမွန္ေခ်။ ျဖစ္ႏိုင္သည္ ဆို႐ံုေလာက္သာရိွ၏။ အေနကန္ျဖစ္၏။ ထုိအခ်က္၌ပင္ ထိုသို႕ အားလံုးၿခံဳေျပာဘို႕ရာ လြယ္ကူေသာ ကိစၥမဟုတ္သကဲ့သို႕ ေျပာလိုက္သမွ် မွာလည္း အၿမဲတမ္း မွားႏိုင္ေၾကာင္း သတိျပဳသင့္၏။
ေလာကတြင္ မိမိေတြ႕သမွ် မတည္ၿမဲဘူး ဆိုေသာ္လည္း တည္ၿမဲေသာအရာ ေတြ႕ေသာအခါ ေစာေစာက မိမိ၏အဆိုမွာ အမွားႀကီး မွားေပမည္။ တည္ၿမဲေသာအရာ မရိွဘူးဟူ၍ေကာ သိႏိုင္၊ အတတ္ေသခ်ာေျပာႏိုင္ေသာ အင္အား သွ်င္ဥကၠဌတြင္ ရိွပါသေလာ။ ဤကား တရားလမ္းသင့္ရာ
ေဖၚျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ဤေနရာ၌ ေလာကႀကီးကို မသိႏိုင္ဟူေသာ အယူသို႕လိုက္၍ ကၽြႏ္ုပ္တို႕ဆိုျခင္းလည္း မဟုတ္။ လက္ေတြ႕တစ္ခုတည္းႏွင့္ ေယဘူယ်တရား မ်ားကို သိဘို႕မလြယ္ သည္ကိုသာ ေဖၚျပလိုျခင္းသာျဖစ္သည္။ တဖန္တံု ဆိုခဲ့ၿပီးသကဲ့သို႕ အနိစၥခ်ည္းဆိုသည့္တရားကိုပင္ (ျမတ္စြာဘုရား၏ သဗၺညဳတဥာဏ္ႏွင့္ သိျခင္းကလဲြ၍) သွ်င္ဥကၠဌ၏ လက္ေတြ႕ မ်က္ေတြ႕ ၀ါဒအရ မွန္မွန္ကန္ကန္ သိဘို႕ရန္ မျဖစ္ႏိုင္လွ်င္ ထိုအနိစၥတရားသည္ အၿမဲ(နိစၥ) ရိွသည္ ဟူ၍ေျပာဘို႕ရန္မွာ သာ၍ခက္ေသး၏။
(ကၽြႏ္ုပ္တို႕၏ ေရႊဥေဒါင္းသို႕ ျပန္ၾကားခ်က္ စာအုပ္တြင္ ဓမၼတာႏွင့္ သဘာ၀ဓမၼတို႕ကို ေ၀ဖန္တင္ျပရာ၌ ေခတ္သစ္သိပၸံအျမင္မ်ားႏွင့္ ယုတၱိေဗဒမွ ဆင္ေျခတို႕အေၾကာင္း အက်ယ္တ၀င့္ရွင္းျပထား ေသာေၾကာင့္ ထပ္မံေရးသား ရန္မလိုေတာ့ေပ။) (၅) သွ်င္ဥကၠဌကား စာအုပ္မ်ားစြာကို ေရးခဲ့ၿပီ၊ သူ၏ဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္ သိပၸံ အယူအဆမ်ား ေရာေမႊထားေသာ ဖားတပိုင္း၊ ငါးတပိုင္း အဘိဓမၼာမ်ားကိုလည္း မ်ားစြာ ေျပာခဲ့ေဟာခဲ့ၿပီ။ အေတြးအေခၚ၌ ယုတၱိတန္မႈသည္ အေရးႀကီးၿပီး၊ ေရွ႕ေနာက္စကား ညီညြတ္္မႈသည္ သာ၍အေရးႀကီးေၾကာင္း
သွ်င္ဥကၠဌ သေဘာေပါက္ဟန္ မတူေခ်။ အေဆာက္အဦးႏွင့္ အေျခခံအုတ္ျမစ္တို႕ ကိုက္ညီမႈ၊ လိုက္ေလ်ာညီညြတ္မႈသည္ အေတြးအေခၚတစ္ခု၌ သက္ခင္ျဖစ္ ေၾကာင္း သွ်င္ဥကၠဌ သိနားလည္သင့္ေပသည္။ အေတြးအေခၚစံနစ္ တရပ္ကို ေျပာင္းလဲလိုေသာ္၊ အခက္အလက္ကို ခ်ိဳင္၍မရ၊ အျမစ္ကလွန္ျပစ္ရသည္။ (၀ါ) အဘိဓမၼာတစ္ခုကို ေျပာင္းလဲလိုလွ်င္ မူလအေျခခံကို ေျပာင္းျပစ္ရသည္။ ရွင္းရွင္းဆိုရလွ်င္ ဗုဒၶဓမၼ၏ အေျခခံကို
ဗုဒၶ၏၀ါဒမ်ားျဖင့္ မထားဘဲ၊ (Evolution) အီေဗၚလူးရွင္း ကဲ့သို႕ေသာ သိပၸံေရးရာ ၀ါဒမ်ားႏွင့္ အျခားသိပၸံမူလ အေျခခံမ်ား အစားထိုးလိုက္ပါက အထက္က အေဆာက္အဦးလည္း ဗုဒၶ၀ါဒ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ သိပၸံေရးရား၀ါဒ တစ္ခုခုသာ ျဖစ္သြားဖြယ္ရိွသည္ကို သွ်င္ဥကၠဌ သေဘာေပါက္ ပါ၏ေလာ။ ဗုဒၶ၀ါဒ သေဘာတရားမ်ားသည္ သိပၸံနည္းက်ရိွသည္ဟု ျပလိုလွ်င္လည္း၊ ဗုဒၶ၏ ေလာကအျမင္ႏွင့္ ေခတ္သိပၸံ၏အျမင္မ်ားကို ယွဥ္ႏိႈင္း၍ ခိုင္ခိုင္မာမာျဖစ္ေအာင္ ျပဖို႕သာရိွပါသည္။ ဒါ၀င္ သီ၀ရီႀကီးကို ဗုဒၶ၀ါဒတြင္းသို႕ အတင္းသြတ္သြင္းလာျခင္းသည္ အေျခခံခ်င္းမတူညီေသာ အယူ၀ါဒႏွစ္ရပ္ကို အတင္းေပါင္းစပ္ရာ ေရာက္ေနေပသည္။ အမွန္မွာ ဘာသာေရးႏွင့္ သိပၸံပညာ သည္ အေျခခံျခင္း တူႏိုင္ပါမည္ေလာ။ စဥ္းစားစရာ ရိွပါေသး၏။ သွ်င္ဥကၠဌသည္
အဘယ္ကိုရည္၍ အဘယ္လမ္းကို ေလွ်ာက္ေလသနည္း။ စူးစမ္းေလ့လာၾကဦးစို႕။

No comments:

Post a Comment