သားခ်စ္ဘေလာဒ္.မွမိတ္ေဆြတို.အားတံခါးဖြင္.လွစ္ၿကိဳဆိုပါသည္၊စိတ္ၿကိဳက္သာခံစားၿကည္.ရွု.ဝင္ထြက္သြားလာနုိင္ပါတယ္မိတ္ေဆြ

Sunday, November 3, 2013

ဘာသာျပန္ အပိုင္း(၂) George Novack ၏ မာ့က္စ္၀ါ ဒ နွင္. ျဖစ္တည္မွဳ၀ါဒ နွဳိင္းယွဥ္ေလ.လာျခင္း Marxism Versus Existentialism

ဘာသာျပန္ အပိုင္း(၂) George Novack ၏ မာ့က္စ္၀ါ ဒ နွင္. ျဖစ္တည္မွဳ၀ါဒ နွဳိင္းယွဥ္ေလ.လာျခင္း Marxism Versus Existentialism

July 26, 2013 at 7:50am
ဘာသာျပန္ အပိုင္း(၂)

George Novack’s Understanding History: Marxism Versus Existentialism (ဘာသာျပန္)


ြစာေရးဆရာႀကီးေဂ်ာ.ခ်္နိုဗက္
၁၉၀၅-၁၉၉၂
ြစာေရးဆရာႀကီးေဂ်ာ.ခ်္နိုဗက္ ၁၉၀၅-၁၉၉၂
အားလံုးနဲ.ဆိုင္၊ ယူနီဗာဆယ္ ျဖစ္တဲ. ရုပ္ကမ ၻာ ျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲျဖစ္စဥ္ေတြ မွာ ၁-ယုတိၱက်က် ဆင္ျခင္ဥာဏ္ အသံုးခ်နိုင္ခြင္. (rationality)ပါတယ္။ ၂-ေသျခာေပါက္ ျဖစ္တတ္တဲ.တရား(determinism) ပါတယ္၊၃- အေႀကာင္းရွိလာလို.အက်ိဳးျဖစ္ေနျခင္း ဆိုတဲ. (causality) ဒါေတြ ကျပဌာန္းပါ၀င္ေနျပီး ….ဒီလို
ဓမၼဓိဌာန္က်တဲ. ေႀကာင္းက်ိဳး ျဖစ္စဥ္က မည္သည္.အရာကိုမွွ အေႀကာင္းအက်ိဳးနိယာမ ဥပေဒက လြန္ေျမာက္တယ္လို. ျခြင္းခ်က္ထား သတ္မွတ္ေပးနိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီ.အျပင္ ေႀကာင္းက်ိဳးဆက္စပ္သဘာ၀ တရားက …. မေတာ္တဆ တိုက္ဆိုင္မွဳ (accident) ၊ကေမာက္ကမျဖစ္ေနမွဳ (absurdity) ၊ ျဖစ္ျခင္းမျဖစ္ျခင္း မေသျခာမွဳ ( indeterminism) ၊ ဒါေတြရဲ. အေရးႀကီးမွဳကိုပါအသိအမွတ္ျပဳတယ္။ ထည္. စဥ္းစားတယ္။ (ဒီေတာ. ေႀကာင္းက်ိဳးျဖစ္စဥ္မွာ Accident- Absurdity ေတြလည္း ျခြင္းခ်က္မရွိ ပါ၀င္ေနတယ္။)

အရွိတရား reality ထဲမွာ မေတာ္တဆ ျဖစ္မွဳ သို.မဟုတ္ တိုက္ဆိုင္မွဳ ေတြရွိတယ္။ ပုံမွန္ျဖစ္ေနက်အျခင္းအရာ regularity ေတြက ပိုမ်ားတယ္။ ဘယ္လိုနည္းနဲ.တြက္တြက္ မေတာ္တဆကိစၥေတြက၊ ပံုံမွန္အေႀကာင္းအရာေတြထက္ ပိုကဲျပီး အေျခခံက်ေနဖို.ဆိုတာ လံုးလံုး မျဖစ္နိုင္ဘူး။ (ျဖစ္တည္မွဳသမားေတြက ) မေတာ္တဆကိစၥ ေတြကို သဘာ၀တရား နဲ.မဆိုင္၊ သမိုင္း နဲ. မဆိုင္ တဲ. အစိတ္အပိုင္းေတြပါလို. သီးသန့္ ဖယ္ထားခ်င္ႀကတယ္။ ဒါေပမဲ. ဒီလိုလုပ္လိုက္တာနဲ.၊ သမိုင္းေႀကာင္းကို ထုတ္ပယ္ျငင္းေလတဲ. ဆိုင္ရာသီ၀ရီ (ျဖစ္တည္မွဳ အယူအဆ) ကပဲ ၊သူ ေျပာင္းလဲလာတဲ.အေရြ.လမ္းေႀကာင္းေပၚမွာ သူ.မူလအဆိုကို ျပန္ဖ်က္တဲ.ဆန္.က်င္ဖက္ သို.မဟုတ္ ၀ိေရာဓိတရား ျဖစ္လာျပန္တယ္။

ဥပမာေျပာရလွ်င္ မေတာ္တဆကိစၥ၊ သို.မဟုတ္ တိုက္ဆိုင္မွဳ ဆိုတာေတြဟာ၊ သမိုင္းလိုအပ္ခ်က္မရွိဘူး၊ မလိုအပ္ပါဘူးလို. ဆိုေနႀကေပမဲ. ၊ သူတို. သက္္ေသမျပနိုင္ေတာ.၊ ဒီသေဘာက လံုး၀မမွန္ဘူး ျဖစ္ျပန္တယ္။ ဒီေတာ.ကာ … သမိုင္းကို လိုကို မလိုပါဘူး (anti-thesis of necessity) လို. ေျပာေနတဲ.အဆို ကိုသာ ေျဗာင္းျပန္ ယူလိုက္ႀကရမယ္။ ဆိုပါစို. ..သူတို.ေျပာသလို အရာအားလံုးဟာ တိုက္ဆိုင္မွဳ ေတြခ်ည္းဆိုေပမဲ.၊ ဒီမေတာ္တဆကိစၥ ေတြမွာလည္း သူ. ဆိုင္ရာနိယာမဥပေဒသ ေတြ ရွိေနတာကိုျငင္းႀကမွာလား။ ျဖစ္သမွ် မေတာ္တဆအမွဳ ေတြဟာ စာရင္းကိန္းဂဏန္းႀကီးမ်ား ခ်ျပလို. ရေအာင္အႀကိမ္ႀကိမ္၊ အလီလီ္ ပံုမွန္ျဖစ္လာခဲ.တယ္။ ဒါေႀကာင္.မို.သာ ကြမ္တမ္ အေရႊ.ရူပေဗဒဆရာေတြ၊ အသက္ အာမခံစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြဟာ လူတဦးစီ၏ မေတာ္တဆအမွဳေတြကို ႀကိဳတြက္ခ်က္နိုင္ခဲ.တယ္။ ျပီးေတာ. အက္ဆိဒန္.ေတြကို အရင္းျပဳျပီး အက်ိဳးအျမတ္ရွိတဲ. စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးတခုလုံုးရဲ. လိုအပ္ခ်က္ေတြျဖစ္လာေအာင္ ေျပာင္းလဲ နိုင္ခဲ.တယ္။

ဒီေတာ.ျခြင္းခ်က္ဆိုတာ ေလာကမွာမရွိပဲ၊ အျဖစ္ အနည္းဆံုးျဖစ္ရပ္လို.သာ ျပန္ဆိုလို.ရမယ္။ လူ.အဖြဲ.အစည္းတရပ္၏ စီးပြားေရးဖြံ.ျဖိဳးမွုကို ႀကည္.လွ်င္၊ တိုက္ဆိုင္မွဳ နွင္. လိုအပ္ခ်က္(accident & necessity) ေရာေမႊ ကစားျပီး၊ ျခြင္းခ်က္ေတြကို လိုရာဥပဒသျပဳခဲ.ေသာ အျဖစ္ေတြခ်ည္းေတြ.ရပါလိမ္.မယ္။ အႀကိမ္မ်ားသထက္မ်ားလာတဲ. မေတာ္တဆမွဳေတြက ေန၊ ယခင္အားေကာင္းခဲ.တဲ. လည္ပတ္အုပ္ခ်ဳပ္မွဳတမ်ိဳးအတြက္ နည္းနာျပဌာန္းခ်က္ ေတြ ျဖစ္ေအာင္လုပ္ေနႀကတာခ်ည္းသာျဖစ္တယ္။

ေတာေနေတာင္ေန လူမ်ိဳးစုအႏြယ္ေတြအတြက္ ကိုယ္စားဖို. ကိုယ္.လက္နဲ. တနိုင္စာ အနည္းအက်ဥ္း ကုန္ထုတ္လုပ္တာမ်ိဳးကသာ ထံုးစံ norm ျဖစ္တယ္။ အျခားတေယာက္ေယာက္ စီက ပစၥည္းနဲ. လဲလွယ္ဖို. ထုတ္လုပ္ရျပီဆို ဒီလိုထုပ္လုပ္ျခင္းဟာ ေတာေတာင္ေနသူေတြအတြက္ ရွားပါးေသာျဖစ္ရပ္၊ ပံုမွန္ထံုးစံမဟုတ္ဘူး။ ပစၥည္းခ်င္းလဲလွယ္ရမဲ.အေႀကာင္း၊ တြန္းအားရွိလို.သာ ျဖစ္လာရတဲ. အက်ိဳးဆက္ျဖစ္တယ္။ အရင္းရွင္ စနစ္ေအာက္မွာေတာ. ေစ်းကြက္အတြက္ ပစၥည္းေတြ အမ်ားႀကီးထုတ္လုပ္ေရာင္း စားျခင္းကသာ ထံုးစံျဖစ္တယ္။ ေစ်းကြက္အေျခခံံ လိုအပ္ခ်က္မွ ဆိုင္ရာဥပေဒျဖစ္လာတယ္။ ကိုယ္.တႏိုင္ ထုတ္လုပ္မွဳဆိုတာက အရင္းရွင္ စနစ္ေအာက္မွာ ထံုးတမ္းစဥ္လာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေႀကာင္. ေတာေနေတာင္ေန လူမ်ိဳးုႏြယ္ေတြ၏ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ဟာ ေနာက္စီးပြားေရးစနစ္၏ အျမတ္အစြန္းျဖစ္လာတယ္။ ဒီ.အျပင္ ပထမစီးပြားေရးစနစ္ကေန၊ အခြင္.အလန္းနဲ.လူ.လိုအပ္ခ်က္ကို ေပါင္းစပ္ျပီးတည္ထားတဲ. စီးပြားေရးႀကီးအဆင္. စီကို အသြင္ေျပာင္းတဲ.ျဖစ္စဥ္ ေႀကာင္. တည္ေနရာေတြလည္းေျပာင္းလဲကုန္ႀကတယ္။ စီးပြားေရးစနစ္ေတြ မွာ တခုုထဲ ေနာက္တခုကတိုး၀င္လို. အသြင္ေျပာင္းေပးရတာမ်ိဳးလည္းရွိတယ္။ ရလဒ္အေနနဲ. လူမွဳဘ၀ အစီအစဥ္ေတြလည္းအကုန္လိုက္ေျပာင္းေပးရတယ္။

လိုအပ္ခ်က္အရ ယုတၱိက်က် ျဖစ္တည္ေနတဲ. ယခင္က လူ.အဖြဲ.အစည္းေတြဟာ တစံုတရာေသာ Anachronistic Scene lacking chronological order of history
Anachronistic Scene lacking chronological order of history
သမိုင္းအျဖစ္အပ်က္ေတြ ေအာက္ကိုေရာက္မွ ကေမာက္ကမျဖစ္လာတယ္။ စီးပြားေရးဖြံ.ျဖိဳးမွဳ ေလွခါးေပၚမွာ ေအာက္တထစ္က အေပၚေနာက္တထစ္စီ ေရာက္ေအာင္ မလွမ္းနိုင္ခင္မွာ လူ.အဖြဲ.အစည္းေတြ ဟာ (အခ်ိဳ.ေသာ သမိုင္းျဖစ္ရပ္မ်ားေႀကာင္.) ရပ္တန္.ခဲ.ရတယ္။ ေရွ.ဆက္တိုးတက္ဖို.ဆိုတာ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္နိုင္ေတာ.ဘူး။ ဒီအဆင္.မွာ အႀကြင္းအက်န္ အမိွဳက္ေတြသာ က်န္ခဲ.မယ္။ ေက်းပိုင္က်ြန္ပိုင္ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေခတ္ မွာလည္း သူ. ဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာ လူမွဳကုန္ထုတ္လုပ္ငန္း social production ရဲ. လက္စ ေျခစ၊ စြမ္းပကားေတြ ရွိခဲ.တယ္။ သည္လိုနဲ. ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္္ စနစ္္ လူမွဳ ဆက္ဆံေရးဟာ၊ ေနာက္ေလွခါးထစ္မွာ သူ.ထက္ ပိုျပီး ပါ၀ါႀကီးအားေကာင္းတဲ.၊ သူ.ထက္ လူမွဳကုန္ထုတ္လုပ္မွဳ မွာ ပိုတတ္စြမ္းတဲ.၊ ဧရာမအေျပာင္းအလဲႀကီးေတြကို ေဖၚေဆာင္နိုင္တဲ.၊ ေငြရွင္ေႀကးရွင္ဘူဇြာလူတန္းစားအတြက္ လမ္းဖြင္.ေပးခဲ.ရတာျဖစ္တယ္။ (ကြ်န္ပိုင္ေျမပိုင္ပေဒသရာဇ္ စီးပြားေရးက ဘူဇြာ ေခတ္စီးပြားေရး သို.ေျပာင္းလဲမွဳမွာ၊ အခ်ိန္နွင္.တကြ ေရွ.ေနာက္ျဖစ္ပ်က္မွဳ သမိုင္းက႑ကို ထည္းမစဥ္းစားနိုင္ႀကဖူးဆိုလွ်င္၊ ဒန္ကြီဆုတ္၀တၳဳ ထဲကဇတ္ေကာင္ idealist စံျပ သူရဲေကာင္း သူစိတ္လာတဲ.အခ်ိန္၊ သူႀကိဳက္တဲ.အခ်ိန္ ေရာက္မွ ျဖစ္ပ်က္ေရွ.ေနာက္ ခ်ိတ္ဆက္မွဳ ကို ေရြးခ်ယ္စရာမလိုပဲဲ၊ ႀကိဳက္တဲ.ရာစုနွစ္မွာ သမိုင္းျဖစ္ေပၚေနသလိုသာ ျဖစ္ေနရမယ္။)

ဒီေတာ. ..သူတို.ရဲ. ထိန္းမရ၊သိမ္းမရ၊ ကေမာက္ကမ တိုက္္ဆိုင္မွဳေတြထဲက လံုး၀ဥႆံုု အမွန္ဆိုတဲ. (an eternal absolute) ကို လွည္.ထုတ္ ေနႀကတာမို.၊ မာ.က္စ္ေက်ာင္းထြက္ေတြက ျဖစ္တည္မွဳသမားေတြ မွားလွေခ်လား ဟု ေျပာႀကတယ္။ ျဖစ္တည္မွဳသမားေတြ သူတို.ကိုယ္တိုင္ ေျပာင္းလဲမွဳ ျဖစ္စဥ္မွာ ျပဳျပင္ခံေနရတယ္။ သူတို.ပါ ေျပာင္းလဲေနတဲ. အစိတ္အပိုင္းေတြ ျဖစ္တယ္။ သူတို.ဒႆနျဖစ္တဲ.ျဖစ္တည္မွဳ၊ ျဖစ္ေနမွဳ (Being) ကတခုေျပာင္းလွ်င္ လိုက္ေျပာင္းေပးရတဲ. အရာ (just a variable)သက္သက္မွ်သာ။ ဒါေႀကာင္. Variable တခုသာျဖစ္တဲ. ဘ၀၊ ျဖစ္တည္မွဳ၊ ရလဒ္ရွိမရွိမေသျခာတဲ.existence က ဘယ္လိုနည္းနဲ. တရားေသ၊ထာ၀ရမွန္ေသာအရာ ျဖစ္လာနိုင္ပါ.မလဲ။

ဒီေတာ. ပကတိအစစ္အမွန္တရား reality ကို သိပၸံနည္းက် ႀကည္.တဲ.ေနရာမွာ မာ.က္စ္ အဘိဓမၼာနဲ.ျဖစ္တည္္မွဳဒႆန ဟာ လံုးလံုးလ်ားလ်ား အျမင္မတူခဲ.ႀကပါဘူး။ ယူပံုမတူေတာ. ကနဦးကစ၍ အယူအဆ ၂ခု ပဋိပကၡျဖစ္ႀကတယ္။ မာ.က္စ္ အဘိဓမၼာအရ Reality & Social Relations ပကတိတရား နဲ. လူမွဳဆက္ဆံေရးေတြ ကို အသိဥာဏ္ပါပါ၊ စနစ္တက်ေမာင္းနွင္အုပ္ခ်ဳပ္ဖို.လိုအပ္ခ်က္ရွိတယ္လို.ဆိုတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ေစဖို. အားလံုးအေပၚ လႊမ္းျခံဳ တဲ.၊ အမွားမပါတဲ.(အမွားအနည္းဆံုး) အားထုတ္ျခင္း (efforts most sustained & comprehensive) ကို သဘာ၀သိပၸံ လို. သတ္မွတ္ႀကတာျဖစ္တယ္။ ျဖစ္တည္မွဳ အျမင္က စႀကာ၀ဠာ၏ သဘာ၀က် ယုတၱိရွိမွဳကိုလည္းပယ္၊ သိပၸံကိုလည္းျငင္းပယ္ခဲ.ႀကတာကိုး။ သူတို.ပယ္တဲ. သိပၸံက အေတာ္.ကို အဓိပၸါယ္္မဲ. ျပီး၊ အသီးအပြင္.မရွိတဲ.ဘာသာရပ္ပဲျဖစ္ရမယ္။

ျဖစ္တည္မွဳသမားေတြက သိပၸံ ၏စြမ္းေဆာင္နိုင္မွဳ၊ ရလဒ္ေတြကို သိပ္အမွတ္ မေပးတတ္ႀကဘူး။ လူဆိုတဲ. ျဖစ္တည္မွဳ ကို သိပၸံဘာသာရပ္၏ ခက္ခဲတဲ. အယူအဆေတြ၊ ကိန္းဂဏန္းေတြက အစားထိုးတယ္လို.စြတ္စြဲႀကတယ္။
….ယုတၱိေဗဒဆိုတာ အဆံမပါ၊ အခြံခ်ည္းျဖစ္ေနတဲ. ဖြဲပါပဲ၊ လူ.ဘ၀၏အႏွစ္သာရ ထုထည္ႀကီး ကို သိပၸံက ဖ်က္ဆီးတယ္ ….လို. သူတို.က မေက်မနပ္ ျဖစ္ေနႀကတယ္။၊ technology ဆိုတာ မသင္.ေတာ္ မအပ္စပ္ အထိန္းအကြပ္မရွိေသာအရာ လို.သူတို.က သတ္မွတ္ျပီး၊ နည္းပညာ ကို ဖရန္ကင္စတိန္း သရဲႀကီး လို. ေတာင္ေ၀ါဟာရတပ္ေပးလိုက္ႀကတယ္။ ျပီးေတာ. ဖရန္ကင္စတိန္းဟာ သူ.ကို ဖန္တီးေပးတဲ. သိပၸံပညာရွင္ ကို ျပန္အေသသတ္လိမ္.မယ္…..လို.ျခိမ္းေျခာက္တတ္ႀကတယ္။

တဖက္မွာေတာ. မာ.က္စ္၀ါဒက လက္ရွိ အရွိတရား၏ ယုတၱိ ဆန္မွဳ၊လက္ေတြ.က်မွဳကို မမွိတ္မသုန္ ကိုင္စြဲတယ္။ သိပၸံနည္းက် စံုစမ္းေထာက္လွန္းျခင္း၊ သိပၸံအျမင္၊သိပၸံပညာ ဒါေတြဟာ လူ.ဆင္ျခင္သံုးသပ္နိုင္စြမ္းကို ေလ.က်င္.တဲ.အခါမွာ အျပည္.၀ဆံုးနွင္. အေကာင္းဆံုး ပဲလို. မာ.က္္စ္ေက်ာင္းက သိပၸံကို ဦးတင္တယ္။ ရုပ္ကမ ၻာနွင္.လူမွဳ ဥပေဒသမ်ား စံုစမ္းေထာက္လွမ္းျခင္းအားျဖင္.သာ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မွဳမ်ား၏ ပံုမွန္မျဖစ္အပ်က္မ်ား၊ ပံုမွန္မဟုတ္သည္. အျဖစ္အပ်က္မ်ား ၂မ်ိဳးစလံုးကို အဓိပၸါယ္ေပၚေအာင္ ရွင္းလင္း နိုင္တယ္လို. မာ.က္စ္၀ါဒ ကယံုႀကည္ထားတယ္။ သည္နည္းနဲ.ပဲ သဘာ၀၊ လူ.အဖြဲ.အစည္း ၊ လူတဦးစီ ၏ extreme anomalies အလြန္.အလြန္ပံုမွန္မဟုတ္ေသာအျပဳအမူ၊အေျခအေန ေတြကို နားလည္နိုင္မွာျဖစတယ္။

အျဖဴအမဲ မသဲကြဲမွဳ၊ အမွန္ကို တိက်စြာ မသိမွဳ ၊ နွင္းျမဴထဲက မွဳန္၀ါး၀ါး အယူအဆႀကီးစိုးျခင္း
The Predominance Of Ambiguity

ျဖစ္တည္မွဳသမားေတြက သူတို.မ်က္လံုးထဲမွာ လူ.ဘ၀ ဆိုတာကို မသဲမကြဲ မွဳန္၀ါးေနေသာအရာပါပဲလို.ျမင္ႀကတယ္။ မသဲကြဲမွဳဆိုတာ-အမွန္ေတာ. Chaos အပ်က္အဆီး နဲ. Order အစီအစဥ္က်က်စနစ္က်ေနမွဳ၊ ဒီ၂ခု ႀကားထဲက အဆင္.တခုျဖစ္တယ္။ အလင္းေရာင္နဲ.အေမွာင္၊ တနည္း ပညာနဲ. ေမာဟ ဒီဆန္.က်င္ဖက္ ၂ခုႀကားက ေနရာတခု။ စႀကၤ၀ဠာႀကီး ကို တိုက္ဆိုင္မွဳ accident & chance ေတြက အုပ္ခ်ဳပ္ေနတယ္ဆိုလွ်င္၊ ဒီအက္ဆိဒန္. ေတြေႀကာင္. အရာခပ္သိမ္းဟာ ဘယ္သူေတြဘာလုပ္လုပ္၊ ျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္မယ္၊ မျဖစ္လွ်င္မျဖစ္၊ ဆိုတဲ. ဟိုဖက္ဒီဖက္ ခြထားတဲ. မေသခ်ာမွဳျပဌာန္းခ်က္ indeterminism ကသာ လူ.ဘ၀အေပၚ ႀကီးစိုးေနလိမ္.မယ္။ (သူတို.စကားလံုးေတြအရ) …လူ.ဘ၀ဟာ ဒီလို မေသခ်ာတဲ. သေဘာတရားတခုက အေပၚက စီးပိုးထားခံေနရတဲ.အျဖစ္။ ဒါေပမဲ. ဒီလိုျဖစ္ေနတာကို မလႊဲနိုင္မေရွာင္နိုင္၊ ဖယ္ထုတ္ ရွင္းလင္းပစ္လည္း မရဘူး လို.ဆိုႀကပါတယ္။

ေႀကာင္းက်ိဳးဆက္သြယ္ခ်က္ကို ပယ္တဲ. ျဖစ္တည္မွဳဒႆနက ေလာက၏ ပကတိတရား reality ထဲက ကေမာက္ကမ အျဖစ္ဆိုးေတြ ကို ကုရာ နတၳိေဆးမရွိတဲ.အျဖစ္ အေနနဲ.လက္ခံထားတယ္။ ဒီလို ကေမာက္ကမ တပံုစံထဲ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ ျပန္ျပန္ျဖစ္ေနတာကို သူတို.ပဲ ေထာက္ခံတယ္။ ေႀကာင္းက်ိဳးကိုျငင္းျပီး၊တဖက္ကေတာ. မေသခ်ာမွဳ၀ါဒ ကို ကူညီထူေထာင္ေပးေနႀကသလိုပါပဲ။

ဒီလို မေသခ်ာမွဳဟာ လူေတြရဲ. တသီးပုဂၢလ တကိုယ္ တဘ၀ စီမွာ ပို ျပင္းထန္ ထင္ရွားတယ္။ က်ေနာ္တို. ကိုယ္ထဲမွာကို ဆန္.က်င္ဖက္လြန္ဆြဲေနတဲ. ဓါတ္ေတြ ကအမ်ားႀကီး။ ထိပ္တိုက္ဆန္.က်င္ဖက္သေဘာပါ၀င္တဲ. ျဖစ္နိုင္ေျခေတြ အျပည္. နဲ.၊က်ေနာ္တို.ဟာ ၀ကၤဘာထဲမွာ ထြက္ရပ္လမ္းမရွိပဲ စမ္းတ၀ါး၀ါး၊ ပိတ္မိေနႀကတယ္။ ထိုကာလမွာ.. ဘာလုပ္လုပ္ ဘာမွ မေသျခာဘူးဆိုတဲ. တင္ကူးသတ္မွတ္ခ်က္ နဲ.ျဖစ္တည္မွဳ အယူ ေႀကာင္. …က်ေနာ္တို. လူ.အျဖစ္က ပို ခက္ခဲလာေနတယ္။ ဘာနဲ.တူေနသလဲဆိုေတာ.၊ မေရရာ မေသခ်ာ ပန္းတိုင္မရွိတဲ.ေနရာစီေရာက္ဖို. သိပ္သည္းေနတဲ. ႏွင္းေတာထဲမွာ ဟိုတိုးဒီတိုးလုပ္ေနရသလိုပါပဲ။

သူတို.အတြက္ တစံုတခုေသာ အေျခအေနဟာ သူ.အထဲက အတြင္းသရုပ္မရွိဖူးမေပၚဖူးဆိုလွ်င္၊ ျဖစ္လာမဲ. ေသျခာတဲ.ေရစီးေႀကာင္းမ်ား ျဖစ္နိုင္ေျခ မရွိ၊ျဖစ္ခြင္.သာမသာ သိစရာမလိုဖူး ဆိုလွ်င္၊ ျပီးေတာ. …တခုေသာလမ္းက ေနာက္လမ္းတခုထက္ ပိုအဆင္.ျမင္. ေကာင္းမြန္တယ္ဆိုတာကို ႏီွဳင္းယွဥ္လမ္းညႊန္ေပးမဲ. သိသာထင္ရွား လမ္းျပ ဆိုင္းအမွတ္အသားေတြ လည္း မရွိခဲ.ဖူးဆိုလွ်င္… ဒီလို အေျခအေနမွာ ျဖစ္တည္မွဳသမားေတြက သူတို.ႀကိဳက္တဲ.ေျဖ ရွင္းခ်က္ကို ႀကိဳက္တဲ.ပံုစံနဲ. အဆင္.သင္.သလို ထုတ္လို.ရတယ္။ ျဖစ္လာသမွ် ကေတာ. တိုက္ဆိုင္မွဳ သို.မဟုတ္ သူတို. စိတ္တုိင္းက်ျပဳမူမွဳ လို. နံမည္တပ္ရုံပဲ ဆိုပါေတာ.။

ေဟးဒက္ဂါ ရဲ. မက္တာဖိဆစ္ခ္စ္ မိတ္ဆက္၊An Introduction to Metaphysics ႀသကာသ ရုပ္သတၱ ျဖစ္တည္မွဳ မိတ္ဆက္က်မ္း မွာ သူက ….
“နာမ္၀ိဥာဏ္ (သို.မဟုတ္) ဓမၼက်င္.၀တ္ပိုင္းဆိုင္ရာ မရွိမျဖစ္ အေျခခံ ပံုသ႑န္ ဟာ ဘာမွ မသဲကြဲဘူး၊ မွဳန္၀ါးေနတယ္” လို.ေျပာခဲ.တယ္။ ျပင္သစ္သူ ဆိုင္မြန္ဒီဘူဗြားက လည္း ျဖစ္တည္မွဳ ဒႆနဟာ ျမဴေတာနွင္းေတာထဲကဒႆနလို. ဆိုတယ္။ သူမအတြက္ လူ.အျဖစ္ ဟာ… သူ.ခႏၶာ.ျပင္ပက အေႀကာင္းအရာ၊ အတြင္းက အသိတရား ဒီ၂ခုကို သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ ေပါင္းစပ္မေပးနိုင္စြမ္းဘူး၊ လူဟာ အျပင္ပတ္၀န္းက်င္ နဲ. အတြင္းစိတ္ ဒီအစြန္း၂ခု ႀကား ဟိုေရာက္ ဒီေရာက္၊ ဤလိုလူပုဂိၢဳလ္၏ေႀကကြဲစရာ ဆန္.က်င္ဖက္ အစြန္းေတြထဲကမွတဆင္. က်င္.၀တ္အဘိဓမၼာ ထုတ္ဖို. ဒီဗူူဗြား ႀကိဳးပမ္းခဲ.တာျဖစ္နိုင္တယ္။

ျပင္သစ္ျဖစ္တည္မွဳ ေက်ာင္းထြက္ ေမာရိစ္ မာလိုပြန္တီ ကလည္း နိုင္ငံေရးမွာျဖစ္ေစ၊လူမွဳဘ၀မွာျဖစ္ေစ ေ၀၀ါး၀ါး မေရရာမွဳက သာ ေလာကကို ေမာင္းေနတဲ. သေဘာတရားအေန နဲ. သရုပ္ေဖၚျပန္တယ္။ ပဋိပကၡ အင္အားစုမ်ား အားပါပါ ဆက္သြားေနတဲ. အေျခအေနေတြထဲကို လူသားေတြဟာ အေႀကာင္းတိုက္ဆိုင္စြာ၊ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မွဳ မရွိပဲ ျဗဳန္းစားႀကီး တြန္းပို.ခံရလိုက္တယ္လို. သူက ေျပာတယ္။

….ထိပ္တိုက္ပြဲေတြႀကားထဲေရာက္သြား တဲ.လူေတြဟာ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မွဳ ေတြ ကိုဗဟိုက်က်ေဖၚေဆာင္ဖို. အေတြးအျမင္မရွိဘူး…အေျဖရလဒ္ တခုခုေပၚလာေအာင္လည္း မလုပ္နိုင္ႀကဘူး။ ဒီေတာ. က်ေနာ္တို.ဟာ ျဖစ္နိုင္ေျခေတြအမ်ားႀကီးထဲက မိမိတို.သေဘာနဲ.မိမိ ျဖစ္နိုင္တ့ဲ possibility တခုကိုပဲေရြးရမယ္။ မေရရာ ရွဳတ္ေထြးမွဳေတြႀကားက ပဲ ကိုယ္.ေရြးခဲ.တဲ.ျဖစ္နိုင္ေျခကို အလုပ္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ ရမယ္။ ဒီလို ေရြးခ်ယ္မွဳကသာ က်ေနာ္တို. စရုိက္ သဘာ၀ေတြကို အေရာင္လက္ေစတယ္။ သို.ေသာ္--က်ေနာ္တို. ဘာပဲလုပ္လုပ္ ဘာပဲေရြးထားထား၊ အလုပ္ မွန္သမွ်ဟာ စြန္.စားလုပ္ေနရတဲ.သေဘာ ရွိတယ္။ ရလဒ္ကို မျမင္နိုင္ မသိနိုင္တဲ.အျဖစ္ Ambiguity ကိုေတာ. မလြန္ေျမာက္နိုင္ပါဘူး။ ဘ၀ထဲက အရာခပ္သိမ္း ဟာ အေလာင္းအစားသက္သက္ပဲ…..လို. ေျပာတဲ.သူပါ။

မာလိုပြန္တီ ဟာ လူ.သမိုင္းအေျချပဳ ရုပ္၀ါဒကိုလည္း အေတာ္ ဆန္.က်င္တယ္။ ရုပ္သမိုင္း ဟာ မေတာ္တဆသီ၀ရီကို မ်က္နွာသာလံုးလံုးမေပးခဲ.ဘူး။ အျဖစ္အပ်က္ေတြဟာ သမိုင္း လိုအပ္ခ်က္ေႀကာင့္သာ ျဖစ္လာရတယ္ဆိုတာကို မာလိုပြန္တီ လက္မခံဘူး။ ဒါေႀကာင္. historical materialism ကို သူဆန္.က်င္ခဲ.တာျဖစ္တယ္။ ဆိုရွယ္လစ္ဇင္၏ ရုန္းကန္မွဳသမိုင္း ေႀကာင္းႀကီးတခုလံုး၏ရလဒ္ေတြကိုလည္း မာလိုပြန္တီက ဘာကိုမွ အာမမခံထားတဲ. Indeterminism နဲ. သိမ္းႀကံဳး တံပ်က္စီးလွည္း၊ ေကာက္ခ်က္ဆြဲခဲ.တယ္။

--အနာဂတ္ ဆိုရွယ္လစ္ဇင္၏ တခုတည္းေသာျဖစ္နိုင္ေျခကေတာ.၊ အလြန္အမင္းအေပးအယူ လုပ္ယူရျခင္းသာျဖစ္လိမ္.မယ္။ ဆိုရွယ္လစ္တို.၏ လူတန္းစာတိုက္ပြဲဟာ သူဖ်က္ဆီးနိုင္သေလာက္ ျပန္တည္ေဆာက္နိုင္စြမ္း မရွိတဲ.အတြက္ သမိုင္း၏ အပ်က္အဆီးေတြ ထဲကပဲ အေပးအယူလုပ္ လိုက္ညိွေနရမဲ.သေဘာပဲက်န္ေတာ.တယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ေႀကျငာစာတန္း Communist Manifesto၏ ပင္မ သေဘာတရားလိုင္းေတြ ပါ သမိုင္းစာမ်က္နွာေတြ ထဲက အဖ်က္ခံရမယ္။….လို.ေ၀ဖန္ခဲ.တယ္။

ရုပ္သမိုင္း ကို နင္းျပားလို ထိုးခ်ခ်င္သူ၏ အျမင္မႀကည္လင္မွဳ နဲ. ေ၀ဖန္သံ ေနာက္ကြယ္က သေဘာတရားအျခခံက အဲဒီ.မွာေပၚပါတယ္။ ဒါေႀကာင္.လည္း မာလိုပြန္တီဟာ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီကို ၀င္ရမွာတြန္.ဆုတ္ခဲ.တယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ စတာလင္ျပဳသမွ်နုရတဲ. ဆိုဗီယက္ယူနီယံ ကိုလည္း သူက ဘာဆိုရွယ္လစ္မွ လက္မခံဘူးဆိုတဲ.စိတ္နဲ.ျငင္းပယ္ခဲ.ျဖစ္တယ္။

ျဖစ္တည္မွဳ ေက်ာင္းက အေက်ာ္ေဒးယ် စာေရးဆရာေတြက သူတို.စာေပထဲမွာ လူသားဘ၀၏ ပေဟဠိ ဆိုတာကိုပဲ ဆြဲေဆာင္မွဳအျပည္.နဲ.ဖန္တရာေတ အႀကိမ္ႀကိမ္ ဥပမာျပဳႀကတယ္။ သူတို.ဇတ္ေကာင္ ပေဟဠိလူသား မွာ တည္ျငိမ္တဲ. စရုိက္ မရွိဘူး။ အခ်ိန္နွင္.အမွ် အဲဒီ့ ပေဟဠိဇတ္လိုက္က မည္သည္. အမွဳ(ကံ) ျပဳမယ္ဆိုတာကိုလည္း လူေတြကခန္.မွန္းလို. မရဘူး။ ပေဟဠိလူသား ဟာ မေမွ်ာ္လင္.ထားတာေတြလည္း၊ မေတာင္းဆိုပဲ ၀ုန္းဒိုင္း နဲ. လုပ္ျပေသးတယ္။ သည္လိုနဲ. ပေဟဠိမင္းသားရဲ. ယခု အလုပ္ေတြက ယခင္ကာလေတြမွာ သူ အပင္ပန္းခံျပီး ႀကိဳးစားပန္းစား ေဆာင္ရြက္ထားတာေတြကို ဆန္.က်င္ ေျခဖ်က္ပစ္လိုက္သလိုျဖစ္ခဲ.တယ္။

ပေဟဠိဇတ္ေကာင္တို.ရဲ.ဘ၀၊ သူတို.ရဲ. စိတ္၊ ေစတသိပ္ေတြ ၊အႀကံအစည္(မိုးတစ္ဖ္) ေတြဟာ တေနရာ တမ်ိဳး၊ ဒါေႀကာင္. အဓိပၸါယ္ ျပန္ဆိုဖို. မလြယ္ကူလွဘူး။ ျဖစ္တည္မွဳေက်ာင္းရဲ. စာေရးဆရာေတြကလည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျဖစ္ေအာင္ ေရးဖို. အာသီသ မရွိႀကဘူး။ ပေဟဠိမင္းသား ကို လူေတြ နားမလည္နိုင္ပါမွ ၊ နွင္းျမဴေတာထဲက လူ.ျဖစ္တည္မွဳ ဒႆနက ဇတ္လမ္းမွာ တြဲဖက္ အလိုက္သင္.ပါလာမွာမို. ျဖစ္နိုင္ပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးေပၚဥပမာ ေပးရမယ္ဆိုလွ်င္ အေမရိကန္ျပဇတ္ေရးဆရာ American Playwright Edward Albee အက္ဒြာ. အယ္လ္္ဘီး ရဲ. Tiny Alice (1964) ကိုပဲႀကည္.ပါ။ သူ.ဇတ္အိမ္ထဲက သေကၤတ ေတြ၊ မသဲမကြဲေလးပင္အေရးႀကီးတာေတြ ကို …ပြဲႀကည္.သူ ပရိသတ္ နားမလည္တာမေျပာနဲ.၊ ထို ဇတ္ညႊန္းကို ေရးခဲ.သူ ဇတ္ဆရာနဲ. စာေရးဆရာ အယ္လ္ဘီး ေတာင္ ကိုယ္.ဖန္တီးမွဳ ကိုယ္နားမလည္နိုင္ေလာက္သည္.အထိ ပေဟဠိ ေတြမ်ားခဲ.တယ္။

အပိုင္း(၂) နိဂံုး။ ဆက္ဖတ္ရန္။ ဘာသာျပန္ဆိုသူ (aasw)

Translator’s note:
အက္ဒြာ.အယ္လ္္ဘီး၏ Tiny Alice(1964) Play က တနွစ္ပဲခံပါတယ္။ ၁၉၆၅မွာ မေအာင္ျမင္တဲ. ျပဇတ္ကို ရပ္ပစ္ခဲ.တယ္။ အက္ဒြာ့ အယ္လ္ဘီး ဟာ Who is Afraid of Virginia Woolf? ဗာဂွီးနီးယား ၀ုဖ္ကို ဘယ္သူေႀကာက္သလဲ ဆိုတဲ. နွစ္ ၅၀ ေက်ာ္ ခံတဲ.ျပဇတ္ကို လည္းေရးခဲ.တယ္။

No comments:

Post a Comment